پیچ های نوک مته ای به سبب وجود مته در سر نیازی به ایجاد سوراخ در قطعه کار قبل از اتصال ندارند و مته نوک آنها بصورت خودکار در سطح کار فرو می رود. پیچ نوک مته ای معمولا در سه شکل معمولی، خزینه و واشر دار مورد استفاده قرار میگیرند. از پیچ نوک مته ای بیشتر برای اتصال ورق های فلزی گالوانیزه و یا سطوح پلاستیکی استفاده میشود. پیچ نوک مته واشر دار که بر روی شیروانی ها استفاده بسیاری دارد از ورود آب و گرد و غبار به داخل جلوگیری می کند. بطور کلی پیچ نوک مته ای و دیگر پیچ های خودرو با دارا بودن گام دنده بالا و قطر پیچ متغیر نیازی به اتصال مهره ندارند.
پیچ های نوک مته ای دارای گل (سر پیچ) نسبتا بزرگی هستند که بصورت سر عدسی با کفی تخت که بصورت دو سو یا 4 سو تولید میشود طراحی میشوند. البته امروزه تولید پیچ نوک مته ای دو سو محدود تر شده است و اغلب آنها بصورت 4 سو تولید میشوند. برخی از پیچ های نوک مته ای نیز بصورت سر شش گوش برای اتصال توسط آچار فرانسه طراحی و تولید می شوند که تعداد آنها محدود تر می باشد. وجود یک سری مته شکل که با بالا آمدن به سمت کف گل پیچ قطر پیچ نیز بصورت تدریجی افزایش پیدا می کند سبب میشود با وارد شدن هر چه بیشتر پیچ نوک مته ای در داخل قطعه کار اتصال محکمتر شده و بدون نیاز به استفاده از مهره اتصال کامل شود. استفاده از واشر های پلاستیکی و لاستیکی برای افزایش تنش اتصال پیچ های نوک مته ای بسیار مرسوم است.